Filozofia judo stworzona przez prof. dr Kano opiera się głównie na kilku zasadach:
(inaczej: jeśli ktoś cię pcha, to go pociągnij; jeżeli cię ciągnie, to go pchnij);
„dobre użycie własnej energii” nie oznacza użycia siły do zniszczenia czy zastraszenia oponenta,
ale do uczynienia czegoś użytecznego w świecie
1. Ucz się poprawnego stosowania rzutów. Siłowe podejście do rzutu nie jest poprawnym sposobem wygrywania w Judo. Najważniejsze jest wygrywanie przy pomocy techniki.
Nie wychylaj na jedną stronę i nie usztywniaj się. Duża liczba powtórzeń techniki będzie nagrodzona dobrym rzutem.
Każdy ma swoją specjalizację, którą musisz opanować tak aby stała się także twoją.
Ćwiczenie bez wysiłku mającego na celu rozwój będzie skutkowało wolnym postępem. Pracując nad doskonaleniem się zawsze pamiętaj
o nawykach swoich i swojego przeciwnika.
Podczas ćwiczenia osiągniesz większe postępy, jeśli będziesz pamiętał czego cię uczyli.
Niepełne przykładanie się do treningu będzie miało poważne skutki w twoim rozwoju.
Celem przewodnim, uzyskanym przez systematyczne ćwiczenia, wysuniętym przez twórcę judo – Jigoro Kano, jest „doskonalenie samego siebie”.
Judo przyczynia się do harmonijnego rozwoju, przekonuje, że nie siła i ciężar ciała, a szybkość i zręczność są czynnikami decydującymi w działaniu. Jest dla młodzieży właściwym systemem wychowania fizycznego, sportem, który najlepiej przygotowuje do życia. Pozwala młodzieży nie tylko odkryć i rozwijać własne możliwości, ale także osiągnąć skuteczność w działaniu. Judo rozwija szybkość, zwinność, wytrzymałość i siłę, a także spostrzegawczość, opanowanie, odwagę, odporność, koncentrację i wytrwałość. Jego wpływ wychowawczy jest niezaprzeczalny.
źródło: www.pzjudo.pl
Trzy elementy JUDO według prof. Jigoro Kano
Judo rentai-ho – Judo jako metoda rozwoju fizycznego – trening ma obejmować wiele ćwiczeń ogólnosprawnościowych, które pozwolą na wzmocnienie oraz uleastycznienie mięśni oraz ścięgien. Konsekwencją tego jest poprawa sprawności oraz stanu zdrowia.
Judo shobu-ho – Judo jako sztuka walki – szczególne znaczenie ma zasada wykorzystania siły rywala do pokonania osoby posiadającej przewagę fizyczną, według maksymy „ustąp aby zwyciężyć”.
Judo shushin-ho – Judo jako trening rozwoju moralnego oraz etycznego – podkreślał kształtowanie osobowości oraz pozytywnych cech charakteru. Uważał ten cel jako najważniejszy spośród powyższych. Jigoro Kano uważał, że studenta Judo powinny wyróżniać następujące cechy:
– inteligencja – wyrazista osobowość – umiarkowanie – prawość – uczciwość – cierpliwość
– uprzejmość – skromność – rzetelność – odwaga – życzliwość dla innych
Judoka ma nie myśleć o judo przez pryzmat zwycięstw lub porażek, a na przeciwnika nie można patrzeć jak na wroga.
Zatem judo nie można postrzegać jedynie jako sztukę walki czy dyscyplinę sportową, lecz również jako pewną filozofię postępowania, także poza matą.
źródło: R. Ruszniak, R. Zieniawa, JUDO Pomost pomiędzy tradycją i współczesnością, AWFiS Gdańsk, 2003 POLECAMY!